Συνοπτικό αλλά και αναλυτικό κατάλογο εσόδων και δαπανών έδωσε χθες ο Αβέρωφ Νεοφύτου, υποψήφιος για την προεδρία της Δημοκρατίας στις τελευταίες προεδρικές εκλογές. Μετά την, εδώ και καιρό, κατάθεση των εσόδων και εξόδων της προεκλογικής του Ανδρέα Μαυρογιάννη στη βάση αναλυτικών στοιχείων με αναφορές σε νομικά αλλά και φυσικά πρόσωπα, χθες ο Αβέρωφ Νεοφύτου προχώρησε επίσης σε μια αναλυτική κατάθεση στοιχείων, όχι μόνο του συνολικού ποσού εσόδων και εξόδων, αλλά και των πηγών της χρηματοδότησης, όπως και τις κατευθύνσεις των εξόδων της προεκλογικής του εκστρατείας.
Οι ανακοινώσεις των υποψηφίων Προέδρων γίνονται σύμφωνα με τις πρόνοιες της εκλογικής νομοθεσίας. Θυμίζουμε ότι προχθές Τρίτη στην κατάθεση της συγκεντρωτικής κατάστασης των εξόδων και εσόδων της προεκλογικής του εκστρατείας προχώρησε και ο Πρόεδρος Νίκος Χριστοδουλίδης. Το εκλογικό επιτελείο του Προέδρου έδωσε όμως στη δημοσιότητα έναν κατάλογο με τίτλο «συγκεντρωτική κατάσταση εισφορών και εξόδων», στην οποία αποτυπώνεται μια γενική αναφορά στις εισπράξεις από εισφορές από φυσικά πρόσωπα αλλά και νομικά πρόσωπα τα οποία δεν κατονομάζονται. Δεν υπήρξε δημοσιοποίηση αναλυτικού καταλόγου, αλλά όλα τα στοιχεία έτσι και αλλιώς θα ζητηθούν από τον γενικό έφορο Εκλογής.
Αναλυτικά στοιχεία Αβέρωφ
Αντιθέτως, στη δημοσιοποίηση των στοιχείων που έδωσε ο Αβέρωφ Νεοφύτου χθες γίνεται αναφορά αναλυτικά στα έσοδα της προεκλογικής του εκστρατείας, σημειώνοντας ότι καμία ιδιωτική ή εταιρική εισφορά δεν υπερβαίνει τις 50 χιλιάδες ευρώ, παραθέτοντας κατάλογο εισφορών από ιδιώτες. Παρομοίως έπραξε και ο Ανδρέας Μαυρογιάννης στη δική του κατάθεση των οικονομικών πεπραγμένων της εκστρατείας του. Ο Ανδρέας Μαυρογιάννης παρουσίασε έσοδα 1,2 εκατ. ευρώ, ενώ ανάλογο ποσό παρουσίασε ως έξοδα. Θυμίζουμε ότι ο κύριος Μαυρογιάννης, πέραν των στοιχείων που ανακοίνωσε προς τα τέλη Μαρτίου, έδωσε αναλυτική κατάσταση εσόδων και εξόδων δράσης του, ακόμη και κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας όταν προκλήθηκαν οι υποψήφιοι, μετά και τον σάλο για τις αποκαλύψεις περί χρηματοδότησης της προεκλογικής Χριστοδουλίδη και την παραδοχή του ότι έχει δεχθεί εισφορά από την εταιρεία Columbia Shipmanagement Ltd, ύψους 200.000 ευρώ. Ποσό το οποίο κατατέθηκε στον λογαριασμό του σημερινού Προέδρου στις 27 Ιουλίου σε κατάστημα τράπεζας στη Λεμεσό. Στην έκθεση, την οποία κατέθεσε το επιτελείο του Προέδρου προχθές, υπάρχει γενική αναφορά στις εισπράξεις από εισφορές από φυσικά πρόσωπα οι οποίες ξεπερνούν τις 436 χιλιάδες ευρώ. Ταυτοχρόνως κάνει αναφορά στις εισφορές από νομικά πρόσωπα οι οποίες φθάνουν περίπου τις 490 χιλιάδες ευρώ. Με βάση τα στοιχεία τα οποία δημοσιοποίησε ο κύριος Χριστοδουλίδης, δεν δίνονται λεπτομέρειες που αφορούν τους βασικούς του χρηματοδότες, ενώ αποφεύγει να ξεκαθαρίσει το θέμα που προέκυψε σχετικά με την εισφορά από την εταιρεία Columbia Shipmanagement.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, ο τέως Πρόεδρος του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου είχε συνολικά έσοδα 1.069.161 ευρώ, τα οποία προήλθαν από εισφορές από φυσικά και νομικά πρόσωπα, από χορηγία και πληρωμές από πλευράς ΔΗΣΥ, καθώς και από μη χρηματικές εισφορές. Την ίδια ώρα, οι δαπάνες του Α. Νεοφύτου ανήλθαν στις 975.522,88 ευρώ, με τον τέως πρόεδρο του ΔΗΣΥ να επιστρέφει στο κόμμα του το πλεόνασμα ύψους 93.000 ευρώ.
Αδιαφάνεια..
Με την ολοκλήρωση των στοιχείων για τις δαπάνες και τα έσοδα της προεκλογικής εκστρατείας των βασικών υποψηφίων που διεκδίκησαν την προεδρία της Δημοκρατίας, είναι ξεκάθαρο ότι επιτείνεται η αμφισβήτηση αδιαφανών δράσεων στις εκλογές για το ύπατο αξίωμα της Δημοκρατίας στη βάση ενός τρύπιου νόμου με πολλές αμφισβητήσεις στην εφαρμογή του. Με βάση τα όσα έχουν δοθεί στη δημοσιότητα, φαίνεται ότι ο νόμος είναι διάτρητος, όταν θεωρείται δρώσα προεκλογική περίοδος το διάστημα από 5/8/2022 έως 12/2/23 με την εκλογή του νέου Προέδρου. Όπως σαφώς παρατηρείται, η διάταξη για ορισμό έξι μηνών προεκλογικής εκστρατείας αποτελεί παραποίηση των υπαρκτών δεδομένων. Στη βάση αυτής της πρόνοιας της νομοθεσίας, ούτε λίγο ούτε πολύ ο νομοθέτης έρχεται να υποβάλει στην κοινή γνώμη, για να πάρουμε ως παράδειγμα την προεκλογική εκστρατεία τουλάχιστον δύο εκ των προσφάτως υποψηφίων, του Αβέρωφ Νεοφύτου και Νίκου Χριστοδουλίδη, ότι αυτή ξεκίνησε μόνο έξι μήνες πριν από τις προεδρικές εκλογές. Ωστόσο, ντε φάκτο αλλά και με την εμπειρική παρατήρηση, και οι δύο προαναφερθέντες ξεκίνησαν πολύ πιο πριν την προεκλογική τους εκστρατεία και επομένως διέθεταν πριν την 5η Αυγούστου ιδιωτικές χρηματοδοτήσεις για μια προεκλογική εκστρατεία τουλάχιστον πέραν του ενός έτους, τις οποίες και δεν δήλωσαν.
Κάλυψη από τον «νόμο»
Το θέμα της χρηματοδότησης των προεκλογικών δραστηριοτήτων, είτε κομμάτων όταν πρόκειται για βουλευτικές και άλλες εκλογές, είτε όταν πρόκειται για προεδρικές, είναι ιδιαίτερα κομβικό και αφορά τη διαφάνεια την οποία όλοι επικαλούνται. Αφορά ταυτοχρόνως την επίδειξη σεβασμού στους πολίτες και θα πρέπει να συμβαδίζει με τα όσα όλοι ανεξαιρέτως οι εμπλεκόμενοι επικαλούνται πάντοτε για χρηστή διοίκηση και για την επικράτηση ενός νέου ήθους και μιας αντισυμβατικής στάσης. Είναι αντιληπτό ότι η οικονομική στήριξη από οργανισμούς και εταιρείες προς υποψήφιους που διεκδικούν το ύπατο αξίωμα της Δημοκρατίας δεν είναι σημερινό φαινόμενο. Είναι πρακτική η οποία χρονολογείται κυρίως σε σχέση με τις προεδρικές εκλογές. Ωρίμασαν ωστόσο οι συνθήκες, όχι μόνο για το ηθικό σκέλος αυτής της πρακτικής, αλλά και για να κλείσουν τα παραθυράκια του νόμου επί του ζητήματος. Κατά τη διάρκεια της τελευταίας προεκλογικής εκστρατείας τέθηκαν στη δημόσια σφαίρα βασικά ερωτήματα τα οποία δυστυχώς δεν απαντήθηκαν, και αν κρίνουμε και από τις ανακοινώσεις των στοιχείων από τους υποψήφιους αποπειρώνται, είτε πλήρως είτε μερικώς, να παρουσιάσουν οικονομικά δεδομένα τα οποία δεν μπορούν να ικανοποιούν την κοινή γνώμη. Το ότι θα πρέπει να βρεθεί τρόπος μέσω μιας πιο αποτελεσματικής νομοθεσίας η οποία θα οριστικοποιεί και θα εδραιώνει την πλήρη διαφάνεια στις χρηματοδοτήσεις προεκλογικών δράσεων, είναι γεγονός αναντίλεκτο.